martes, 17 de enero de 2012

Tema 3 Representació d'objectes: Perspectives

Tema 3 Representació d’objectes

Projeccions ortogonals: Perspectives

 Perspectiva
La perspectiva és l'art de representar objectes tridimensionals en una superfície bidimensional per a recrear la profunditat i la posició relativa dels objectes, donant una sensació de profunditat. És, també, la il•lusió visual que, percebuda per l'observador, ajuda a determinar la profunditat i la ubicació dels objectes a distàncies diferents. En el dibuix i altres àrees, la perspectiva simula la profunditat i els efectes de reducció dimensional i distorsió angular, tal com els apreciem a simple vista.

Classificació general




Presentació    Tipus           Subtipus
Cònica  Diversos tipus de perspectiva amb punts de fuga
Cilíndrica        Ortogonal    Isomètrica (Tres angles iguals (120º), coef. de reducció iguals)
                                             Dimètrica (Dos angles iguals, dos coeficients diferents)
                                             Trimètrica (Tres angles i coeficients diferents)

                          Obliqua      Cavallera



Perspectiva cònica
Des d'un punt de vista geomètric, podem simular l'efecte visual de la perspectiva projectant els objectes tridimensionals sobre un pla (bidimensional) en l'anomenada perspectiva cònica. Rep aquest nom pel fet que totes les línies de projecció parteixen d'un punt (a manera d'un con). Per aquest procediment es poden obtenir imatges realistes. No obstant això, no pot imitar la visió estereoscòpica de ésser humà.
 










Perspectiva axonomètrica
En la Perspectiva axonomètrica es poden dibuixar els eixos XYZ des de diverses perspectives, el que produeix un efecte visual particular en cada cas:
1. Perspectiva isomètrica: és una forma de projecció gràfica o, més específicament, una axonomètrica cilíndrica ortogonal. Constitueix una representació d'un objecte tridimensional en dues dimensions, en què els tres eixos de referència tenen angles de 120º, i les dimensions guarden la mateixa escala sobre cada un d'ells. La isometria és una de les formes de projecció utilitzades en dibuix tècnic que té l'avantatge de permetre la representació a escala, i el desavantatge de no reflectir la disminució aparent de mida-proporcional a la distància-que percep l'ull humà .
Si els eixos guarden entre si 120º s'anomenaPerspectiva isomètrica



 

2. Perspectiva cavallera: és un sistema de projecció paral•lela obliqua en què, per conveni, el pla projectant és horitzontal i les seccions horitzontals dels cossos representats es projecten en veritable magnitud.
Si els eixos guarden entre si 90º i 135º s'anomena Perspectiva cavallera.

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario